Skręt Cięty

Skręt cięty (zwykły) to podstawowy skręt, w którym wykorzystujemy impuls zmiany zakrawędziowania deski oraz wychylenie do środka zamierzonego skrętu do zmiany kierunku jazdy . W trakcie całego przejazdu utrzymując podstawową pozycję sowboard`ową.  Z jazdy w skos stoku śladem ciętym do jazdy w skos stoku śladem ciętym w kierunku przeciwnym.
Skręt cięty jest wykonywany na sporej prędkości  w warunkach nie wielkiego  pochylenia terenu oraz na bardziej stromych odcinkach pomagając kontrolować prędkość. Impuls zakrawędziowania deski wymaga aktywnej pracy nóg i wychylania się do środka skrętu w układzie pozycji snowboardowej, co pozwala wywołać skręt i kontrolować tor jazdy. Dla osób uczących się jazdy na snowboardzie skręt cięty jest podstawową formą dynamicznej jazdy. W dalszym etapie skręt cięty jest bazą do kolejnych ewolucji ciętych z zakresu techniki jazdy oraz freestyle`u na snowboardzie. Poprawne wykonanie i pewność jazdy skrętem ciętym gwarantuje szybszą i bezpieczniejszą naukę kolejnych elementów na snowboardzie. 

 

SKRĘT CIĘTY  BACKSIDE

 skrét cięty bs

 

 

 

SKRĘT CIĘTY  FRONTSIDE

skret ciety fs

 

 

 

 

 

Skręt cięty:
najazd: w skos stoku w pozycji podstawowej śladem ciętym, ramiona odwiedzione w bok, wzrok skierowany w stronę kierunku jazdy;

wywołanie skrętu: (pracą nóg i stóp) zakrawędziować deskę (ustawić na krawędzi zamierzonego skrętu), utrzymując pozycję rozpocząć skręt do linii spadku stoku (wjazd na krawędzi w skręt) wychylając układ pozycji podstawowej do środka zamierzonego skrętu;

sterowanie: utrzymać układ pozycji podstawowej na krawędzi zamierzonego skrętu kontrolować wychylenie całego układu (pozycji podstawowej) do środka zamierzonego skrętu, wzrok skierowany w stronę zamierzonego skrętu;

zakończenie skrętu: dojechać deską do jazdy w skos stoku w pozycji podstawowej śladem ciętym.

 

 

Podstawą dobrej jazdy skrętem ciętym jest pozycja podstawowa, której opanowanie na etapie skrętu ślizgowego jest bardo ważne. Wszystkie ćwiczenia wykonywane przy skręcie ślizgowym można stosować przy skręcie ciętym tylko z większą prędkością i szybszą zmianą krawędzi.
Niżej filmik przedstawiający kilka podstawowych ćwiczeń doskonalących jazdę skrętem ciętym:
  • ustawienie deski na krawędzi w miejscu;
  • jazda „liściem” w wersji ciętej frontside i backside;
  • jazda skrętami dostokowymi frontside i backside;
  • jazda z przednią ręką, która poleruje maskę samochodu (zatacza kółka do środka skrętu nad dziobem deski);
  • jazda w układzie ramion pod kątem prostym; w pozycji frontside przednie ramię wyciągnięte do środka skrętu skos w dół a tylne nad tyłem deski; klaśnięcie jest akcentem do zmiany krawędzi i pozycji; w pozycji backside przednie ramię wyciągnięte nad dziób deski skos w dół a tylne prostopadle do deski;
  • jazda „rewolwerowiec” w pozycji frontside dłonie wyciągnięte w przód do środka skrętu imitują rewolwery wraz z wypchnięciem bioder w przód; w pozycji backside dłonie przy ciele – rewolwery schowane do kabur, pozycja obniżona;
  • jazda z podwójna zmianą krawędzi przed skrętem – akcent na przyspieszenie przekrawędziowania i wjazd na krawędzi w skręt;
  • jazda w pozycji backside z chwytem za krawędź frontside tylną ręką; w pozycji frontside próba chwytu łyżki (high back) przednią ręką.

 

 

 


Autor:
keny
Publikacja:
28 Lut 2016